Vegankasse glutenfri!
Jag tror att många, precis som vi, väljer den veganska kassen utifrån miljöskäl men också utifrån hälsoskäl. Därför är det förvånande att det fortsatt är så stor mängd gluten i recepten (ofta i form av bröd eller pasta). Så här skriver professor Stig Bengmark, Lunds universitet: "Bröd är dålig föda av många skäl: mycket kalorier, högre sockerindex (GI-index) än vitt socker, innehåller i flesta fall inflammationsframkallande gluten och upphettningsgifter, och saknar i stor utsträckning växtfibrer. Det är ingen bagatell, bröd är starkt inflammationsframkallande och synnerligen negativt för hälsan – inte bara för glutenintoleranta, utan för oss alla. Gluten driver inte bara upp inflammationen i kroppen – det motverkar också förnyelsen av den nyttiga tarmfloran. I kroppen har gluten samma effekter som det starka bakteriegiftet endotoxin – 100 µg/ml gluten ger samma inflammationsframkallande effekt som 10 ng/ml endotoxin (LPS) – en av kroppens mest dominerande faktorer bakom kronisk inflammation och sjukdom".
Ps. Kassen får gärna vara majsfri också! (Majs är rikt på proteotoxinet zein – mer känd som ingrediens vid framställning av plaster).

Hej!
Glada nyheter!! Nu är den Glutenfria Vegankassen här! Första leverans sker vecka 5.
Ni kan beställa den redan nu. Här gör ni det: https://www.arstiderna.com/hitta-matkasse/glutenfria-vegan
Tack för att ni har röstat på idén och ha en fortsatt trevlig dag!
MVH
Årstiderna
-
anonym commented
Råkade trycka på flagga idé som olämplig, var inte alls meningen...🙈
-
Anonymous commented
Så fort jag fick min första vegetariska låda gjorde jag samma reflektion - 3 recept samma vecka med vitt bröd i! Skrev direkt utifrån samma skäl som här. Inte för att jag vet om just det spelade roll, men därefter har det varit fullkornsbröd/pasta. Ett steg i rätt riktning, men hellre t ex bönpasta och inget bröd alls.
-
Melinda commented
Erika Frosts kokbok har många bra sådana recept.
-
Hej Sofia,
Tack för din kommentar. Vi framför din åsikt till kockarna.
Ha en fortsatt trevlig dag!Mvh,
Rachel på Årstiderna