Kosten gør en forskel Sammen med kokke fra Meyers Madhus har diætisten udviklet en nyrevenlig madplan med massevis af grøntsager og mindre
Kosten gør en forskel:
Sammen med kokke fra Meyers Madhus har diætisten udviklet en nyrevenlig madplan med massevis af grøntsager og mindre kød, salt og tilsætningsstoffer.
Der er især fokus på indholdet af fosfat i maden, fordi det kan give hjertekarsygdomme og øget dødelighed hos nyrepatienter.
To tredjedele af det fosfat, et menneske indtager, bliver nemlig udskilt gennem nyrerne – og det sætter pres på organerne, siger Louise Salomo, der er læge og ph.d. på nefrologisk afdeling på Rigshospitalet.
Og det ser ud til, at en ordentlig kost kan gøre underværker.
I et forskningsprojekt fra 2018 målte lægen fosfatniveauet hos nyresyge patienter, som spiste sig gennem den nyrevenlige kost. Efter en uge på den specielle diæt var niveauet reduceret med 40 procent.
En ændring, der kan have stor betydning for at forhindre alvorlige sygdomme hos patienten.
- Hvis vi kan forbedre deres fosfatbalance, kan vi også forebygge deres udvikling af hjertekarsygdomme, siger Louise Salomo.
SE OGSÅ
Sygeplejersker på coronaafdeling under ekstremt pres: - Det er, som om tsunamien aldrig stopper
Et mål om at udskyde dialyse
Den nyrevenlige kost skal i det nye forskningsprojekt afprøves af 30 nyrepatienter på Rigshospitalet. Én af dem er Thomas Skjold.
I 10 år har han levet med en nyresygdom, som normalt gør ham enormt træt. Men med den nye kost har han fået mere overskud i hverdagen.
- Jeg synes, at jeg har fået mere energi af at spise alle de grøntsager, siger han.
Han skal være på den specielle diæt i et halvt år. Og han har høje forventninger til projektets resultater.
- Jeg håber selvfølgelig på, at jeg kan trække den så lang tid som muligt, inden jeg skal i dialyse eller have nogle nye nyrere. Det er mit mål, siger han.