Rent plantebaseret (må ikke forveksles med vegan)
Rent plantebaseret (så nej, ikke bare vegansk) kasse med uforarbejdede råvarer, nul gluten, nul olie, nul sukker, mel. etc.
Forskel mellem vegansk og plantebaseret:
EN PLANTEBASERET KOST = en kost centreret omkring hele plantefødevarer, så tæt på deres oprindelig form som muligt.
Dvs. en plantebaseret kost er defineret ud fra, hvad den rent faktisk indeholder. Hvilket er primært hele planter og derudover kan lidt animalsk og/eller forarbejdede/raffinerede* planter indgå også. På engelsk kaldes denne kost “a whole-food, plant-based diet”.
VEGANSK KOST = en kost fri for animalske produkter
Dvs. at en vegansk kost er defineret ud fra, hvad den IKKE indeholder. At spise vegansk fortæller altså ikke noget om, hvad du egentligt spiser, men kun hvad du ikke spiser.
Eksempler på veganske, men ikke plantebaserede fødevarer:
Sukker, hvid pasta, hvidt mel, hvide ris, chips, æblejuice, alkohol, sodavand, olier, plantemargarine, soyaost, soyafløde, planteproteinpulver, fake “kød” osv.

-
Flora commented
Ja, en Forks over Knives kasse ville være fantastisk!
Tænk, sidst jeg tjekkede idékassen, husker jeg det som at der netop var et forslag til en wholefood plantbased kasse, der havde flere tusind stemmer og stod til at være under bedømmelse - jeg blev bare så glad!
Husker jeg helt forkert eller er det mon bare noget jeg har drømt?!? -
Anonymous commented
Jeg er dog uenig i at det er ok med animalske produkter (I det mindste i kassen).
En plantebaseret kost er ikke nødvendigvis glutenfri, men den er fri for raffinerede produkter inkl. gluten-steaks osv. Til gengæld vil let forarbejde fødevarer såsom tofu og sojayogurt være ok i begrænset omfang.
Kassen bør indeholde frugt, grønt, bælgfrugter, fuldkorn, nødder og frø samt gode opskrifter. -
Anne commented
Er soya en del af dette?
-
Mille Hansen commented
Plantebaseret, uforarbejdet, dvs. uden olie, uden mælkeprodukter, uden gluten.
-
Anonymous commented
Ofte indeholder veganerkassen/vegetarkassen forarbejdede fødevarer, såsom "vegetarpølser" og lignende, som er lavet i forvejen. Jeg søger en måltidskasse som er plantebaseret, hvor man kun anvender uforarbejdede hele planter (og gerne med fokus på højt proteinindhold). Det behøver ikke være tidskrævende at lave disse retter.
-
Anonymous commented
Evt. fremfor veganerkassen.